Vem är pirat?

Vem är pirat? Det är namnet på en ny utställning som öppnar 5 december på Sjöhistoriska museet i Stockholm. Historien visar att sjöröveri uppstår under speciella förhållanden och det är just det som den nya utställningen sätter fokus på.

Geografiska, politiska och sociala förhållanden spelar in vid sjöröveri och de dagsaktuella piraterna vid Somalias kust är levande exempel på att sjöröveri uppstår under vissa förhållanden: De bor vid en kust som ligger i närheten av farleder där handelsfartygen är dåligt skyddade. De har hamnar där vatten och mat kan bunkras och båtarna ses över. De har kontakter så att de kan omsätta sina byten i pengar.

Slutligen bor de i ett område som präglas av fattigdom, korruption och politiska konflikter. Somalia har fallit sönder efter ett snart 20 år långt inbördeskrig. Regeringen har ingen makt över stora delar av landet.

Pirater i Östersjön

Liknande villkor har funnits i andra tider och på andra platser. I Östersjön härjade under 1390-talet Vitaliebröderna som till en början var kapare på den tillfångatagna kungen Albrekt av Mecklenburgs sida. De levde i en orolig tid. I verkligheten överföll de i princip vem som helst, beslagtog varor och dödade besättningar. Sjöröveriet fortsatte trots fredsavtal. Vitaliebröderna hade sin bas på Gotland och gjorde tillvaron osäker för besättningarna på de tyska hansestädernas fraktfartyg.

Pia Frände, en av utställningens producenter, betonar att det finns många bottnar i frågan om vem som är pirat:

– Om man tänker på dagens Somalia så kan man fundera på vilka som är delaktiga i utvecklingen av piratverksamheten där. Är det länder som har dumpat radioaktivt avfall och rovfiskat i Adenviken? Är det somaliska fiskare som lever utan skydd eller infrastruktur, som inte längre kan försörja sig på fisket? Det finns inget enkelt svar på frågan om vem som är pirat, menar Pia Frände.

Historia och nutid

Utställningen är delad i en historisk och en nutida del. I den historiska delen visas flera exempel från Sverige och Medelhavet på var, när och hur pirater uppstått. Förutom Vitaliebröderna får besökarna också möta ”Lasse i Gatan” eller Lars Gatenhielm, som var verksam i Göteborg under 1700-talet, samt Korsarerna som verkade utanför Nordafrikas kust i flera hundra år. En av världens få bevarade sjörövarflaggor som påstås vara äkta har lånats in till utställningen. Den köptes av en åländsk sjöman i en nordafrikansk hamn innan den slutligen hamnade på Ålands sjöfartsmuseum.

I den nutida delen fokuseras helt på Somalias pirater. Dokumentära filmer och foton visar olika perspektiv på problemet – livsvillkoren i inbördeskrigets Somalia, världens intresse av säkra handelsleder, problem och risker för rederierna och deras anställda samt de internationella styrkornas verksamhet i området.

Utställningen öppnar 5 december och kommer att visas på Sjöhistoriska museet under hela 2010.

Läs mer på utställningens egen webbplats, vemarpirat.sjohistoriska.se.